Corona heeft geen nationaliteit


Racisme is een historisch verschijnsel. Al eeuwen zijn er rassen die minderwaardig behandeld worden. Als ik denk aan racisme in de geschiedenis, springt er voor mij één persoon uit: Adolf Hitler. Hij zag het Arische ras als Übermenschen (superieur) en had radicale antisemitische ideeën. Met antisemitische ideen wordt bedoeld afkeer en haat tegenover de Jodengemeenschap. Jodenhaat was echter geen uitvinding van Hitler. Al sinds de middeleeuwen is er sprake van Jodenhaat.

Deze illustratie is van circa 1353 en toont een Jodenverbranding . De Joden werden toen beschuldigd van een pestepidemie (de zwarte dood genoemd) in Europa. In totaal werden honderden Joodse gemeenschappen vernietigd. Ik heb mij vandaag verdiept in de Jodenvervolging na de zwarte dood en ik ben gechoqueerd, zoveel onschuldige mensen zijn uitgemoord door de beschuldiging van een epidemie uitbraak. Een voorbeeld van een aanval is op 14 februari 1349 toen werden 2000 Joden levend verbrand in Staatsbrug. In Speyer werden Joodse lichamen in wijnvaten in de Rijn geworpen. Veel joden pleegden zelfmoord om niet het slachtoffer te worden van de vervolgingen. Schrijnend. 


Helaas is het niet enkel een historisch verschijnsel, maar is racisme tot op heden nog heel sterk aanwezig. De dag van vandaag gebruiken mensen het coronavirus als excuus om racistisch te zijn tegenover Chinezen en personen met Aziatische afkomst. Er zijn mensen die Chinezen beschuldigen van de pandemie, net zoals in de jaren 1347-1351 de Joden beschuldigd worden van een pestepidemie. Beiden zijn de zondenbok van een epidemie. Het gaat van racistische opmerkingen op straat tot onsmakelijke grappen online. Ik heb al gezien hoe mensen hun trui voor hun mond en neus trekken enkel bij het zien of voorbij wandelen van een Chinees. Zelfs de Amerikaanse president noemt het virus ‘the Chinese virus’ in plaats van de wetenschappelijke naam COVID-19. Dit maakt mij heel boos, hoe kan deze man president zijn van Amerika?
Ik ben verontwaardigd dat de dag van vandaag er nog zoveel racisme is. Ik verlang alvast naar de dag dat iedereen beseft dat we allemaal rood bloed hebben stromen in onze aders en dat afkomst, geloof, taal,… geen reden is tot minachting.

Bronnen:


Bruin, B. D. (2020, januari 31). Coronavirus racisme . Opgehaald van Cosmopolitan: https://www.cosmopolitan.com/nl/lifestyle/a30723888/coronavirus-racisme/

Jodenvervolging na de zwarte dood. (2020, april 11). Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenvervolgingen_na_de_Zwarte_Dood

Wydooghe, B. (sd). Jodenverbranding na een pestepidemie . Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Benedict_Wydooghe/Evoluties_in_het_welzijns-_en_veiligheidsdenken#/media/Bestand:1349_burning_of_Jews-European_chronicle_on_Black_Death.jpg





Reacties

  1. Dag Maud, zeer interessant blog om te lezen! Mooie vergelijking! Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Maud, ik vind het zinnetje van ons bloed echt mooi gezegd. Had hier zelf nooit zo bij stilgestaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts