Online shoppen


Eén van mijn hobby’s in ‘lockdown’ is online shoppen. De pakjesbezorger is al langsgekomen met kleren, een handtas, markeerstiften en schriftjes, wanddecoratie, een toiletzak …
De pakjesbezorger komt bijna dagelijks aangezien mijn zussen en mama ook fan zijn van het online shoppen.

Enkele cijfers

Uit een onderzoek van Comeos blijkt dat één op de drie Belgische winkelketens zijn online omzet door de coronacrisis minstens ziet verdubbelen. Cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) bevestigen dat er veel online gewinkeld wordt. "We zien dat 33 procent van de jongeren vaker online bestelt dan anders. Onder de 65-plussers is dat 11 procent", vertelt persvoorlichter Karin Radstaak van het Nibud


‘WijKopenLokaal’ actie

“Laat u de komende maanden niet verleiden tot online aankopen bij het Amerikaanse Amazon, het Nederlandse bol.com of het Chinese Ali Baba, maar surf naar een Belgische webwinkel.” Klinkt het in een open brief aan alle Belgische consumenten, ondertekend door 26 ondernemers.

WijKopenLokaal.be is een initiatief van hybrid. WijKopenLokaal is in het leven gebracht om het de Belgische consument makkelijker te maken om te kopen bij Belgische webwinkels.

Waarom 'WijKopenLokaal'?

De corona-crisis zorgt voor onzekere tijden bij onze lokale, Belgische ondernemers.
Velen van hen hebben noodgedwongen de deuren moeten sluiten met het oog op het algemene belang. De economische gevolgen zijn vanzelfsprekend niet mals… zowel voor ondernemers en bedrijven, als voor hun medewerkers! Door lokaal en Belgisch te kopen helpen we onze handelaars door deze crisis.


Geschiedenis van het online shoppen
Wij hebben veel geluk dat het zo makkelijk is om te blijven kopen wanneer alle fysieke winkels noodgedwongen worden gesloten. Het lijkt een recent fenomeen, maar het online shoppen bestaat al langer dan ik dacht. Het World Wide Web is in 1990 ontwikkeld door Tim Berners-Lee en een jaar later in 1991 was het voor het eerst toegestaan om commercieel te verkopen op het internet. Pas drie jaar later in 1994 werd er voor het eerst iets via het internet verkocht. Het was het populaire pizza bedrijf 'Pizza Hut' die als eerste hun pizza's online verkocht. In 1995 werden Amazon en eBay opgericht en ging het online verkopen steeds sneller. In 1997 kon een bedrijf (Dell) voor het eerst 1 miljoen dollar omzetten aan online verkopen.
Het internet was echter niet de eerste manier om goederen en/of diensten online/digitaal te bestellen op afstand. In 1981 (negen jaar voor de uitvinding van het internet) was het Thomson Holidays dat door middel van telefoonlijnen een datanetwerk opzette voor lokale reiswinkels. Het was mogelijk om via een modem in te bellen naar Thomson om reisinformatie op te vragen, reizen te boeken en ook te annuleren.

Bronnen:
(2020, april). Opgehaald van Gazet van Antwerpen: Belgische webshops breken door dankzij corona: één op de drie ziet omzet minstens verdubbelen
Hybrid. (sd). Opgehaald van WijKopenLokaal: https://wijkopenlokaal.be/
We shoppen meer online: 'Vraag jezelf af of je het echt nodig hebt'. (2020, april 7). Opgehaald van rtlnieuws: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5083576/meer-online-shoppen-corona-crisis-geld-uitgeven
Webwinkel. (2020, mei 6). Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Webwinkel#Geschiedenis

Reacties

  1. Hey Maud,
    Leuk dat je hierover schrijft! Ikzelf heb nog nooit zoveel online geshopt als in deze periode en ik merk dat het heel verslavend is. Iedere dag spannend afwachten of de pakjesbezorger komt met je pakje. Wat ik vooral leuk vind is dat je 'wijkopenlokaal' in je blog aanhaalt, het is een mooi initiatief om onze lokale diensten te steunen. Denk je dat na deze periode, wanneer alles weer normaal is, mensen nog steeds zoveel online zullen shoppen? Of is dit een tijdelijke trend?
    Groetjes, Bo!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts