Mexicaanse griep

We zullen het vandaag hebben over de Mexicaanse griep. De Mexicaans griep was namelijk ook een pandemie die ik bewust heb meegemaakt. De Griep brak uit in maart 2009, ik was op het moment van de uitbraak 9 jaar. Ik kan me niet heel veel herinneren van de pandemie maar de Mexicaans griep zit zeker nog in mijn geheugen aangezien onze huisdokter vermoedde dat mijn zus deze griep had. Ik ben verdere info over de pandemie vergeten aangezien het ondertussen al 11 jaar geleden is, daarom zal ik mij vandaag verdiepen in het thema. 

De symptomen van de Mexicaanse griep zijn gelijkaardig aan de 'gewone' griep symptomen: koorts, lopende neus, keelpijn, hoesten, vermoeidheid, gebrek aan eetlust, diarree, misselijkheid en braken. Een grote gelijkenis met COVID-19 is dat het griepvirus dieper kan doordringen in de luchtwegen, wat de kans op een longontsteking vergroot. COVID-19 dringt ook dieper door in de luchtwegen. De verspreiding van het virus gebeurd via druppeltjes in de lucht van een hoestende of niezende patiënt en via besmette oppervlakken (bv. deurknop). Er werd tijdens de pandemie sterk aangeraden om de handen heel vaak te wassen en mondmaskers te dragen. Dit doet mij allemaal heel hard denken aan corona. De maatregels die Mexico-stad nam, zijn heel gelijklopend met de lockdown waar wij ons momenteel in bevinden. Scholen, bibliotheken, musea en andere openbare gebouwen werden gesloten. Alle niet-essentiële overheidsdiensten werden opgeschort en de inwoners moesten zo veel mogelijk binnen blijven. Een groot verschil met onze lockdown is dat de grenzen en vliegvelden open bleven.
De Mexicaanse griep bereikte ons land op 13 mei. Uiteindelijk waren er 213 212 Mexicaans griep gevallen in ons land en 19 sterfgevallen. Er zijn momenteel 50 781 corona gevallen in België en 12 731 sterfgevallen (op 6/05/20). COVID-19 is dus duidelijk dodelijker dan de Mexicaanse griep. Een groot verschil die nog kan veranderen naar een gelijkenis is: het vaccin. Voor de Mexicaans griep bestaat er een vaccin maar voor COVID-19 NOG niet. Hopelijk kunnen we in de toekomst zeggen dat we ondertussen wel al een vaccin hebben tegen COVID-19.
Ik zou graag deze post eindigen met nog een toffe gelijkenis tussen de twee pandemieën. In beide pandemieën was Marc Van Ranst woordvoerder. Voor corona wist ik helemaal niet wie Marc Van Ranst was, maar ondertussen heb ik wel een sympathie gekweekt voor de man. Ik zou graag deze post eindigen met een link naar het Marc Van Ranst lied ;) Enjoy! https://www.youtube.com/watch?v=l0JGiXACo3Y
Bron:

Mexicaanse griep. (2020, april 23). Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep





Reacties

  1. Dag Maud! Ik herinner me die pandemie ook nog. Er was ook een kennis van ons die was opgenomen in quarantaine. Tof dat je de getroffen mensen vergelijkt. Ik zie hier en daar wat spellingfoutjes, maar de blog is boeiend genoeg om erover te lezen ;p Tip: je kan via de knop video direct je YouTube-filmpje erop zetten zonder dat je via de link moet kijken. Dat zorgt voor een leuke lay-out! Wel knap werk geleverd! Doe zo voort!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Maud

    Hopelijk had je zus de Mexicaanse griep niet op dat moment, ik vind je post alvast heel interessant. Je legt goed de link met de pandemie die we nu ervaren. Het weetje op het einde vond ik ook wel tof. Marc Van Ranst wordt een echte beroemdheid zo. Ik had wel nog een tip maar ik zie dat Judy je die ook al gaf, om een link naar de video te plaatsen zo zullen er zeker nog meer kijkers zijn. Goed bezig en leuke blog.

    Groetjes Loena

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts